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Lilja-Ruben Vowe, M.A.

Akademische Mitarbeiterin | Doktorandin

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Aktuelle Lehrveranstaltung
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BA KuWi | Vertiefung Kulturwissenschaften, Kulturgeschichte | BA CuSo

6, 9 ECTS

Mo, 14:15 - 15:45 Uhr, Präsenz-Veranstaltung

This seminar will emphasize the global connections and networks between avant-garde currents and artists to come to a better understanding of Modernity and its trajectories in the aesthetic world. Re-writing the canon of art history became a focal research point of the last decade, furthered not only by postcolonial studies but also by the rising interest of art historians to de-marginalize certain contributors, factors and phenomena in the historiography of art. By reading and analyzing selected case studies – i.e. the emergence of so-called “Primitivism” in European Arts by the 19th century, the enlarged global networks of avant-garde artists (Bauhaus and India, Harlem Renaissance) in early 20th century – the seminar aims to contribute to a more conjunctive view of shared aesthetic modernities and their underlying societal questions.

Course outline and texts available on moodle.

Nota bene - depending on modalities of (remote) teaching due to Covid19!

6 ECTS = 10-15 pages, 9 ECTS = 20-25 pp

a) remote teaching: Portfolio, consisting of multiple short essays (English or German depending on BA)

b) classroom teaching: presentation (English) and term paper (English or German depending on BA)


Aktuelles Forschungsprojekt (Dissertation)

ICONIC TURN.
Fotografien und Fotomontagen, Karikaturen und Zeichnungen zu den Reichstagswahlen 1924-1932 in der Tagespresse der Weimarer Republik.

Forschungsziel:

Das Ziel der im Oktober 2021 eingereichten Dissertation ist, die Verlagerung von textlicher zu bildlicher Informationsvermittlung im Zeitraum der Weimarer Republik anhand von publizistischen Bildern, künstlerischen Bildern und damit verbundenen Bilddiskursen aufzudecken.

Die Zusammenführung einer Quellenauswertung von gedruckten Bildern in Tageszeitungen nach ikonographischen und ikonologischen Standards mit grundsätzlichen Fragestellungen des Iconic Turn zeichnet dieses kultur- und mediengeschichtliche Forschungsvorhaben aus.

In einem Zeitraum auseinanderklaffender politischer Fronten (1924-1932) eröffnet das sich etablierende Paradigma des Bildes, in Form der Karikatur und Fotografie bis hin zur Fotomontage, einzigartige Möglichkeiten der Informationsübermittlung und Agitation.

Fotografietheorie | Medientheorie |
Politische Ikonographie & Ikonologie | Visuelle Kommunikation | Mediengeschichte der 1920er Jahre | Kulturgeschichte der Weimarer Republik