Banner Viadrina

Pensées Françaises Contemporaines

2019-2020

Zwei Kandidat/-innen der Viadrina und zwei Kandidat/-innen von Paris 1 wurden für den Zeitraum 2019/2020 ausgewählt.

Anna Maria Mechtcherine

Anna Maria Mechtcherine studierte von 2012 bis 2017 Rechtswissenschaften an der Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg. In ihrem Studienschwerpunkt Kriminalwissenschaften bildete sie sich zudem extrakurrikulär, etwa in Form eines Praktikums am Kriminologischen Dienst Berlin, fort. Im Rahmen ihres ERASMUS-gefördeten Auslandsjahres an der Université de Poitiers (FR) verfasste sie eine rechtsvergleichende Studienarbeit zur "compétence personnelle active" im internationalen Strafrecht. 
Seit Frühjahr 2018 promoviert AMM, angegliedert an das binationale Projekt "Strafkulturen auf dem Kontinent", an der Freien Universität Berlin und ist als akademische Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Strafrecht, insbesondere Europäisches und Internationales Strafrecht, an der Viadrina-Universität beschäftigt.

Ihre Dissertation untersucht die Beteiligung des potentiellen Straftatopfers am Strafverfahren nach deutschem sowie nach französischem Recht, dies vor dem Hintergrund eines Interessenkonflikts aus internationalen und innerstaatlichen Vorgaben und privaten Interessen der verletzten sowie der beschuldigten Person. Die zugrunde liegende Methode ist der funktionelle Rechtsvergleich. Für einen solchen bieten sich die zwei Rechtsordnungen nicht nur aufgrund ihrer sich überschneidenden rechtsgeschichtlichen Entwicklung und der gemeinsamen EU-rechtlichen Vorgaben an. Die aktiven und passiven Teilhaberechte der verletzten Person, die sich im deutschen Prozessrecht auf diverse Beteiligungsformen verteilen, sind in der französischen Strafprozessordnung in einem einzigen Rechtsinstitut, der sog. action civile, gebündelt und um weitere Befugnisse erweitert. 
Neben dem umfassenden Rechtsvergleich geht die Arbeit folglich auch der Frage nach, ob die französischen Regelungen den bestehenden Interessenkonflikt sachgerecht lösen und daraus erarbeitete Reformvorschläge für das deutsche Strafverfahren mit dem deutschen Rechtsverständnis und der deutschen Gesetzessystematik vereinbar wären.

 

Contact: a.mechtcherine@gmx.de

Barbara Portailler

Discipline: artistic practice and art sciences, economics, industrial economics, visual art​

Barbara Portailler is an artist-researcher who, until now, has devoted herself to the relationship between art and society, and particularly to the artistic and economic practices of re-using / upcycling waste. PhD student in visual arts and sciences of art, she is A.T.E.R. (temporary statutory teacher and researcher) at the University Paris 1 Panthéon-Sorbonne. She teaches photography practice and the economics of photographic production. Since 2012, she is a member of the laboratory Institut ACTE, Paris. Also, since 2014, she is an artist-in-residence at Le 6b, Saint-Denis cultural creation and distribution center. As an artist-researcher, she has participated in numerous solo and group exhibitions of contemporary art. She joined the Centre Marc Bloch in June, 2019 as a PhD student associated with a fellowship from the "Pensés francaises contemporaines" exchange program of the Europa-Univesität Viadrina with the University Paris 1 Panthéon-Sorbonne.

Normalienne, a former student of the Ecole Normale Supérieure, agrégée of Economics and Law and graduated in International Relations at the Graduate Institute of the University of Geneva, she worked for ten years in the fields of human rights and renewable energies, with as common thread the question of the commons. At the same time, she has received several awards for her work as a photographer and her work has been exhibited in various group exhibitions. In 2013, she resumed studies in visual arts and art sciences to focus her work on the interactions between art and knowledge. In 2013, his first work questioning the reuse economy, entitled "What's left is what is passed on", is sold several times at Christie's in Paris.

Her researches focus on the interface between artistic and economic practices. Her interest is: the question of the circulation of waste and the so-called new paradigm proposed by industrial practices of re-employment/reusing, put to the test of the artistic practices. More specifically, she is currently pursuing a PhD thesis under the supervision of Pr. Yann Toma, University Paris 1 Panthéon-Sorbonne, with the title: "Circular art. Artistic practices and economic circulations facing the re-use of waste ". This problem is explored by comparing her artistic practice of participatory reemployment and the economic and historical dimension of waste as a common denominator, with the other artistic practices of exchange in the history of art (Joseph Beuys, Robert Filliou, Tomas Saraceno ) and the sociology of art (Jacques Rancière, Edouard Glissant) and the economic circulation to work in the other practices of re-use of waste in social economy and solidarity and agro-economy.

In the framework of her scholarship with  the programme "Pensés francaises contemporaines", she is collecting used pos-it notes and video interviews. They will be reused to create collective portraits in the form of post-it collage and video experimental documentary, to be shown in a personnal exhibition in the European university of the Viadrina in Frankfurt-an-der Oder from the 17th of June till the 10th of July 2020. Here is the link to the instagram of her project.

 

Contact: barbara.portailler@googlemail.com